רחלי יוגב

oliver-johnson-Wfnj054GsmE-unsplash.jpg
רחלי יוגב

רחלי יוגב

בעלים

השמנה היא המגפה של המאה ה-21 והתחזיות מראות שהעלייה במשקל באוכלוסייה אמורה להמשיך ולהתפשט בשנים הבאות ברחבי העולם ולהוות אתגר של ארגוני הבריאות העולמיים  בשמירה על בריאות הציבור.

ההשפעות של השמנה באות לידי ביטוי בהיבט הבריאותי, הנפשי, החברתי והכלכלי, ולמעשה פוגעות באיכות החיים.

בהיבט הבריאותי תופעת ההשמנה גורמת למגוון מחלות כגון: סוכרת, מחלות לב, לחץ דם, קשיי נשימה, דום לב בשינה ועוד ובשל עליית תופעת ההשמנה בקרב צעירים ניתן לראות את התפרצות המחלות הללו בגילאים צעירים יותר.
כמו כן, אנשים בעלי משקל עודף מעידים על קשיים בפעולות בסיסיות בחיי היומיום כגון עלייה במדרגות, הליכה מרובה ואף ניקוי הבית.

למשקל הגוף ולמראה החיצוני יש השפעות מרחיקות לכן, בפרט בימים אלה בהם העולם מקדם רזון ומעניק לו מקום מרכזי באידיאל היופי וכאשר הדמויות המוכרות והדמויות לחיקוי מקפידות על מבנה רזה.
אם בעבר במאות הקודמות מבנה מלא ועגלגל נחשב מודל היופי היום ההפך הוא הנכון, כדי להיחשב אטרקטיבי יש לשמור על רזון כך שרב הנשים שישאלו יעידו שאינן מרוצות ממשקלן והיו מעוניינות לרזות, אף אם הן נמצאות בטווח התקין.


הקביעה האם אדם נמצא במשקל תקין מתבצע באמצעות מדד מסת הגוף (BMI – Body Mass Index), מדד ה- BMI נותן הערכה כמותית האם אדם נמצא במשקל תקין, בעודף משקל או בתת משקל.
המדד מחושב באמצעות נתוני הגובה (במטרים) והמשקל (בק"ג), על ידי חלוקת המשקל (בק"ג) בריבוע הגובה (במטרים), כלומר הגובה כפול הגובה.
מדד BMI של 18.5-25 נחשב משקל תקין, מעליו קיימים 4 דירוגים המחולקים לעודף משקל ולהשמנה בדרגה 1, 2 ו-3.

אנשים רבים הסובלים מהשמנה או אף כאלו שנמצאים בטווח התקין אך לא רזים כפי שהחברה מכתיבה סובלים רבות מבעיות בבטחון העצמי.
כיום ידוע שילדים ובני נוער הסובלים מהשמנת יתר מציגים שכיחות מוגברת של בעיות פסיכולוגיות רבות בדגש על דיכאון, הפרעות בדימוי העצמי, קושי ביצירה של קשרים חברתיים ועוד.
זה מתחיל בגילאים צעירים ובאופן מפתיע לאו דווקא נעלם לאורך השנים וניתן לראות נשים בגילאי ה- 30 וה- 40 עם בעיות בדימוי העצמי בשל אי עמידה בקריטריונים שהן הציבו לעצמן.

יותר מכך, הסובלים מהשמנה ניתקלים בקשיים רבים מהסביבה והחברה אשר באים לידי באמצעות הערות שיפוטיות או מעליבות, אפליה ואף נידוי חברתי. אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר נאלצים להתמודד עם התנכלויות גם מצד חבריהם הקרובים, עמיתיהם לעבודה ואפילו בני המשפחה שלהם.


הסטיגמות החברתיות בנוגע להשמנה, נוגעת בכל תחומי החיים, הן גורמות קושי להתקבל לעבודות כאלו ואחרות, מערימות קשיים להתקדם בעבודה, להיות חלק מקבוצות ועוד.
בנוסף לכל זה, קיימים מקרים רבים על התייחסות לא הולמת רופאים, דיאטנים, פסיכולוגים, אחיות ואנשי מקצוע נוספים בתחום הרפואה, אשר רואים בסובלים מהשמנה כאשמים בלעדיים במצבם והם מסווגים אותם כעצלנים, חסרי משמעת עצמית וחסרי אופי.

 

כמה נתונים חשובים על שומן שישפכו אור על הנושא הזה.

תאי השומן אוגרים את חומצות השומן שהאדם צורך לתקופות מחסור, המזונות מפורקים בגוף וחומצות השומן בהן הגוף לא השתמש עוברים לאחסון בתאי השומן.
כאשר אדם בוגר משמין, לא גדלים מספר תאי השומן שלו אלא נפח תא השומן ולהפך, בזמן ירידה במשקל, לא קטנים תאי השומן אלא יורד נפח תאי השומן.
פעילות גופנית לא תוריד את מספר תאי השומן, אלא שוב גם במקרה הזה, תשתמש החומצות השומן המאוחסנות בתאים כך שנפח התאים יקטן.
מספר תאי השומן בגוף גדל בגיל ההתבגרות לאחר מכן משתנה רק נפחם.
לכן ילד או נער שמנים סיכוייו להיות מבוגר שמן עולים שמן כיוון שיהיו לו יותר תאי שומן בגוף.
השמנה נוצרת מגורמים רבים, סוג המזון שצורכים בימים אלו, ירידה בפעילות הגופנית, הרגלי אכילה לקויים, אכילה רגשית הנובעת מלחצים נפשיים או בדיכאון, אכילה לא לפי צורך אלא על פי הרצון, שפע המזונות ועוד.

  • היעדר פעילות גופנית בשילוב עם אכילת מזון עתיר קלוריות. זאת ככל הנראה הסיבה המרכזית להשמנה בעולם המערבי.

השמנה באה לידי ביטוי בהצטברות של עודפי שומן במקומות שונים בגוף – במיוחד באזור הבטן והמותניים, אך גם בישבן, בזרועות ובשוקיים ואפילו בגב ובפנים.

אחד הקשיים בדיאטה הוא להסיר את השומן באיזורים בהם אותו אדם מעוניין שהשומן ירד ולאו דווקא שיורד באופן טבעי בגוף כאשר תאי השומן מתכווצים.
כמו כן, אחד הדברים הידועים בהשגת מטרות הוא שהצלחות מקדמות עשייה, כך שכאשר מצליחים לראות את התוצאות בגוף יש מוטיבציה להמשיך ולעשות.

אחד המכשירים הטובים ביותר לתחום הזה נקרא אקסנט, מבית אלמה לייזר, חברה שנמצאת בקיסירה ומכשיריה משווקים בכ-90 מדינות ברחבי העולם.

אהבתם את המידע? שתפו אותו.

Facebook
WhatsApp
דילוג לתוכן